یزدفردا: معرفی کتاب «خانواده مهم‌تر است؛ راهنمای کودک برای اینکه بداند، خانواده از هر جمعی باارزش‌تر است»

به گزارش یزدفردا: فاطمه خداوردی: این روزها در ارتباط ماندن با خانواده کاری سخت و دشوار شده است! با همه وظایف فردی مانند مدرسه، شغل، ورزش، دوستان و خیلی موارد دیگر، زمان ارزشمندی که باید کنار خانواده صرف شود بسیار محدود شده است. حفظ ارزش و اهمیت خانواده گرچه مفهومی به ظاهر ساده است؛ اما می‌تواند در هیاهو و جذابیت‌های زندگی امروزی محو و کمرنگ شود.

کتاب «خانواده مهم‌تر است؛ راهنمای کودک برای اینکه بداند، خانواده از هر جمعی باارزش‌تر است» از یکایک افراد درخواست می‌کند به نفع کل خانواده و برای تقویت اساس آن، از خودگذشتگی‌های کوچکی را انجام دهند. از دیرباز و بر اساس سنتی دیرینه در ایران، روزهای جمعه را روز خانواده می‌نامیدیم؛ خوب است که حالا، در این جمعه خانوادگی، این کتاب را به اتفاق فرزندان‌مان بخوانیم تا بتوانیم روش‌ها و ایده‌های مختلفی را برای مراقبت از جایگاه خانواده در کنار هم یاد بگیریم. این کتاب حاوی متنی ساده، ارزشمند، قابل فهم و خواندنی به همراه تصاویری گویاست که راه‌های داشتن یک خانواده قوی و مستحکم را به کودکان‌مان آموزش می‌دهد و به این موضوع که خانواده مهم‌ترین نهاد اجتماعی ماست و نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد، اشاره می‌کند.

در بخش‌های ابتدایی این کتاب، شما با مفهوم خانواده آشنا می‌شوید؛ اینکه خانواده کیست و شامل چه افرادی می‌شود. بعد از آن در بطن کتاب یاد می‌گیرید که یک خانواده قوی و سالم چه ویژگی‌هایی دارد. از آنجایی که خیلی مهم است افراد در خانواده با یکدیگر حرف بزنند و صحبت‌های بقیه را بشنوند، در بخش سوم کتاب در مورد گفت‌وگوی خانوادگی و روش‌هایی که کودک می‌تواند این گفت‌وگو را با خانواده‌اش شکل بدهد، می‌خوانید. بخش چهارم کتاب به آداب و رسوم خانوادگی اشاره دارد. آداب و رسوم، کارهایی است که همیشه در خانواده انجام می‌دهیم و انجام‌دادن آن اهمیت بسیار زیادی برای خانواده‌ها دارد. یکی از این آداب و رسومی که هر روز اتفاق می‌افتد، غذاخوردن در جمع خانواده است که فرصت بسیار مناسبی برای گفت‌وگو در اختیار ما قرار می‌دهد. بخش پنجم کتاب به این موضوع پرداخته است. از دیگر رسوم خوب، رفتن به مکان‌های مذهبی به صورت خانوادگی است. بخش ششم، اعتقادات خانوادگی، بخشی است که فرزند شما را با این موضوع آشنا می‌کند. بخش هفتم زمان آشناشدن کودکان با ملاقات‌های خانوادگی است؛ اما ممکن است گاهی در این ملاقات‌های خانوادگی، اتفاقاتی نظیر دعوای بچه‌ها با یکدیگر نیز، رخ بدهد. پس کودک شما می‌تواند در بخش هشتم راهکارهایی را یاد بگیرد که وقتی این اتفاق در جمع افتاد، آن را مدیریت کند؛ اما گاهی نیز این بحث‌ها مابین والدین اتفاق می‌افتد و مهم است که بچه‌ها بدانند این اتفاق امری طبیعی است و آدم‌هایی هم که همدیگر را دوست دارند گاهی از دست هم عصبانی می‌شوند؛ مطالبی که در بخش نهم به آن اشاره می‌شود می‌تواند به کودکان کمک کند تا این مسئله را درک کنند و با آن کنار بیایند.

بخش دهم به موضوع مهم کمک‌کردن در کارهای خانه اشاره می‌کند؛ به بچه‌ها یاد می‌دهد اگر در کارها به همدیگر کمک کنیم کارها زودتر انجام می‌شوند و ما فرصت بیشتری برای تفریح در کنار هم داریم. حال، وقت آن است که یک بازی خانوادگی را در بخش یازدهم، برای این فرصت‌های تفریحی که ایجاد کرده‌ایم، یاد بگیریم. آیا ما فقط با پدر، مادر، خواهر یا برادرمان یک خانواده هستیم؟ بخش دوازدهم به کودکان کمک می‌کند تا با خانواده بزرگ‌ترمان که شامل پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و اقوام‌مان می‌شود آشنا شوند. وقت آن است که دوباره در بخش سیزدهم، به کودکان‌مان یادآوری کنیم که خانواده مهم‌تر است و اینکه وقتی از کارهایی که واقعاً دوست داریم انجام بدهیم می‌گذریم تا با خانواده‌مان باشیم، نشان می‌دهد که چقدر آن‌ها را دوست داریم و چقدر برای خانواده‌مان ارزش و اهمیت قائل هستیم.

در بخش چهاردهم و بخش پایانی کتاب می‌خوانیم:

در فیلم «جادوگر شهر اُز» دوروتی مدام می‌گوید: «هیچ جا خانه خود آدم نمی‌شود! هیچ جا خانه خود آدم نمی‌شود!» او حق دارد. هیچ کجا مثل خانه نیست. چون خانه همان جایی است که خانواده‌مان آنجاست.

هیچ کسی تو را مثل خانواده‌ات نمی‌شناسد.

هیچ کسی مثل اعضای خانواده‌ات تو را همان‌طور که هستی نمی‌پذیرد.

هیچ کسی مثل خانواده‌ات تو را دوست ندارد.

خانواده یکی از شگفت‌انگیزترین هدیه‌هایی است که خداوند به ما داده است؛ پس لازم است نهایت تلاش‌مان را برای نگهداری از آن بکنیم.

 

کتاب «خانواده مهم‌تر است؛ راهنمای کودک برای اینکه بداند، خانواده از هر جمعی باارزش‌تر است»، جلد بیست‌وسوم از مجموعه کتاب‌های «مهارت‌های زندگی»، به قلم جی. اس. جکسون با ترجمه برزو سریزدی در ۳۶ صفحه از سوی انتشارات صابرین منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان گرفته است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا